пʼятницю, 17 березня 2017 р.


План-конспект уроку

Предмет: зарубіжна література
Клас: 5     дата проведення: 13.03.2017
Тема уроку. Льюїс Керрол (1832 – 1898). «Аліса в Країні Див». Творча історія книги, її зв’язок із біографією письменника.
Мета уроку: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника, зацікавити його книгами, спонукати до читання;  розвивати творчу уяву, фантазію, уміння виразно читати, коментувати прочитане, висловлювати свої думки; виховувати допитливість, повагу до світової духовної спадщини.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма проведення уроку: урок  з елементами дослідження
Обладняння: портрет письменника, електронна презентація, ілюстрації до творів, роздатковий матеріал
Ключові поняття: казка (літературна), автор, переклад.
Наочні засоби навчання: портрети Льюїса Керролла, перекладачів його творів, порівняльна таблиця, відеофрагмент « Дивний світ Льюїса Керролла», ілюстрації.
Реалізація на уроці змістових ліній літературної освіти:
емоційно-ціннісна лінія: розвиток інтересу до англійської художньої літератури; орієнтування у бібліотечних фондах, Інтернет – ресурсах;
літературознавча лінія: поняття літературна казка, переклад;
культурологічна лінія: ознайомлення з ілюстраціями школи Регбі (Англія), вітражами із зображенням персонажів з «Аліси…», створеними художником Geoffrey Webb в 1935 році;
компаративна лінія: початок зіставлення оригіналів і російсько-, україномовних перекладів літературних творів.
Очікувані результати.
Учень (учениця):
знає основні відомості про письменника Льюїса Керролла;
розповідає про творчу історію книги «Аліса в країні Див»;
називає перекладачів творів Льюїса Керролла.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

Вже дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав.
То ж і ти часу не гай,
Працювати починай.
Казко, казочко, ти приходь до нас,
Завітай, любесенько, у наш 5 клас

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

   «Мікрофон»

ü Чи любите ви фантазувати ?

ü Яка з ваших фантазій була найбезглуздішою ? Чому ?

ü Складіть сенкан із словом «фантазія».

Фантазія

Вигадлива, мрійлива

Літає, народжується, захоплює

Допомагає пірнути у загадковий світ

Мрія

ІІ. Оголошення теми та завдань уроку

Сьогодні ми познайомимося з англійською казкою.

«Англійці народили Пітера Пена, Віні-Пуха, Мері Поппінс, героїв «Острова скарбів»,

Гуллівера, Робінзона Крузо і навіть хоббітів. Сьогодні світову першість англійських письменників підтверджує Джоанна Роулінг з її Гаррі Поттером. Але все ж Керролл підноситься над цими пагорбами і лісами, як гора. Тому зрозуміти, наскільки він відобразив свій час, наскільки близькі події в Країні Див до подій життя автора, корисно і повчально». Це слова російського письменника – фантаста Кіра Буличова, який подарував нам Алісу Селезньову, героїню повнометражного мультфільму «Таємниця третьої планети» та телефільму «Гостя із майбутнього»
За епіграф також взято слова цього письменника. «Книги Керролла про Алісу – головні та улюблені книги англійських дітей. Немає англійця, який не виріс би на «Алісі у країні Див»
Що це була за людина? Чому творчість Керрола так приваблює нащадків? Над цими питаннями ми будемо працювати на уроці.
Чарлз Латвідж Доджсон (таке справжнє ім’я Керролла) народився 27 січня 1832 року у невеличкому селі Дарсбері в графстві Чешир
Експерт Вікіпедії.
Дарсбері - крихітне село на південному сході графства Чешир (Англія), з типовими затишними будиночками, церквами. У самому центрі села знаходиться Церква Всіх Святих, східне вікно якої прикрашено зображеннями героїв «Аліси в країні Див»
Біограф. Майбутній письменник був найстаршим сином скромного священика Чарлза Доджсона та Френсіс Джейн Латвідж. Він виховувався у великій родині: семеро сестер і троє братів.
Психолог. Батько майбутнього письменника був непересічною людиною. Він не лише не
знищував у дітях прагнення до найрізноманітніших ігор і веселих витівок, а й усіляко їм сприяв. Найбільшим вигадником тут незмінно був Чарлз.
Біограф. Коли Чарлзові виповнилося дванадцять років,його віддали у школу-спершу річмодську, а потім у знамениту Регбі.
Експерт Вікіпедії. Школа Регбі – британська школа, у якій навчається близько 830 хлопчиків у віці від 11 до 18 років. Школа була заснована 1567 році на кошти місцевого купця Лоуренса Шеріффа, який розбагатів на поставках овочів для королівського двору. У цій школі заохочувалися командні ігри, включаючи гру регбі, що була названа ім’ям школи.

Біограф. Навчання Керроллу давалося легко. Решта життя Керролла пов’язана з Оксфордським університетом. І ось він вже - доктор Доджсон, що присвятив себе математиці.
Психолог. Керролл страждав від безсоння. Ночами, лежачи без сну в ліжку, він придумував, аби відволіктися від сумних думок, «Опівнічні задачі» - математичні головоломки – розв’язував їх у темряві. Але це не все. Він був дуже неординарною людиною. На думку фахівців, Керролл був одним із найкращих фотографів 19 ст. Проте над усе він любив дітей. Цураючись дорослих, він став надзвичайно веселим і цікавим співрозмовником, варто було йому лише з’явитися в товаристві дітей.
Біограф. Спілкування з дітьми, гра незмінно слугували поштовхом до творчості для Керролла. Його найкращі твори - обидві казки про Алісу, вірші – таким чином і виникли.
Географ. Доджсон лише раз виїздив за межі Англії. Відвідавши дорогою Кале, Брюссель, Кенінсберг, він провів у Росії місяць і повернувся в Англію через Вільно, Варшаву, Париж. У Росії Доджсон побував у Петербурзі, Москві, відвідав ярмарок у Нижньому Новгороді. Більше Керролл не виїздив за межі Англії, інколи він бував у Лондоні.

Біограф. Помер він 14 січня 1898 р. в Гілфорді, де жили його сестри. На кладовищі над його могилою стоїть звичайний білий хрест.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

     1.  Розповідь вчителя  

           Англійцю Льюїсу Керроллу, автору казки «Аліса в Країні Див», випало жити в Англії в добу, яка від імені королеви Вікторії отримала назву «вікторіанська». Королева Вікторія правила найдовше за всіх англійських монархів – 64 роки. За тих часів уважалося добрим смаком стримувати себе в усьому – вчинках, почуттях, емоціях. Дітей змалку привчали до вишуканих манер, чемності, усталених правил поведінки. Вони мусили ходити повільно й поважно, говорити правильною і гарною мовою, гратися в тихі й малорухливі ігри, не дошкуляти дорослим і займатися лише корисними справами.

   2.  Формування елементів компаративістики

ü Пригадайте, які умови для  ігор мали  Том Сойєр і Полліанна.

ü Чи обмежували їх у їхніх фантазіях ?

ü Чому, на вашу думку, дорослі це роблять ?

3. Продовження розповіді вчителя

        Розмірковуючи про світ дорослих і дітей, про поняття правильне і

неправильне, свободу і обов’язок, письменник Льюїс Керролл створив казковий світ, де не було ніяких обмежень для вільного польоту фантазії, де можна вигадувати казна-що, не підкорятися королю й королеві й узагалі нікого не боятися. Іншими словами, де можна бути собою, вільною особистістю, котра здатна міняти все довкола силою своєї уяви.

                                            Творча історія написання казки.

Книга Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див» виникла під впливом реальних подій та реальних людей. До задуму написати «Алісу в Країні Див» автора підштовхнув випадок на прогулянці. 4 липня 1862 р. професор Доджсон вирушив кататися човном у товаристві дочок декана свого коледжу. Серед трьох дівчат була десятирічна Аліса. Вона звернулася до професора з проханням розповісти казку. І Доджсон тут-таки вигадав історію про те, як сама Аліса нібито потрапила до підземної країни, де з нею трапилося чимало незвичайного. Повернувшись додому, Доджсон занотував у блокноті основний сюжет казки. А вже за три роки видав її під назвою «Аліса в Країні Див», підписавши псевдонімом Льюїс Керролл. Перша рукописна книжка, подарована Кєрроллом Алісі Ліддел мала назву «Пригоди Аліси під землею». Автор наклеїв на обкладинку світлину семирічної Аліси Лідделл, підкреслиючи вік своєї літературної героїні. У казці Алісі 7 років.

Через 6 років Керролл написав продовження пригод головної героїні цього твору - «Аліса в Задзеркаллі», де юна героїня перетворилася на справжню королеву. Себе письменник зобразив у вигляді Білого Лицаря, який розповідає Алісі про неймовірні винаходи. А на прощання просить озирнутися й помахати йому.

5. Словникова робота

Фантастика ( з грецьк. здатність уявляти):

-         те, чого не існує в реальності;

-         світ уявлень і образів митця, який базується на основі засвоєних раніше фактів із реального життя;

-         різновид художньої літератури, заснований на вигадці, творчій уяві, фантазії; до цього різновиду можуть належати будь-які жанри – оповідання, казка, повість, роман тощо.

6. Колективна робота

    Вивчення поняття «фантастика» (за одним із слайдів презентації)

7. Розповідь вчителя  (ЛК)

                Л. Керролл спочатку хотів особисто проілюструвати книжку «Аліса в Країні Див», але його техніка малювання була недосконалою, тому видавець порадив йому звернутися до художника Джона Тенніела.

8. Ознайомлення учнів із варіантами перекладів твору (слайд)

  9. Робота з художнім текстом

ü Виразне читання вступного вірша до повісті-казки Льюїса Керролла 

ü Які реальні події відображено у вірші ?

ü Назвіть імена дівчаток, які згадуються у вірші як Перша, Друга і Третя.

ü Кому присвячено цей вступ до твору ? Знайдіть підтвердження своєї думки в тексті.

ü Знайдіть і виразно прочитайте речення, у яких створено чарівну атмосферу казки.

ü Визначте в них метафори та епітети.

ІY. Рефлексія

       Закінчіть речення

       Повість-казка Л. Керролла «Аліса в Країні Див» має тісний зв’язок з

біографією автора. А саме:

-     особисто був знайомий з прототипом героїні – Алісою Лідделл;

-     склав на її прохання  казкову історію, а потім записав її;

-     склав казку під час прогулянки Темзою з Алісою та її сестрами.

Y. Підведення підсумку уроку

Не бійтеся прокинутися однією людиною і лягти спати вже зовсім іншим. Головне, при цьому залишатися самим собою.

YІ. Д/З Прочитати 1-5 частини повісті – казки Л. Керролла «Аліса в Країні Див»

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар